Innowacje, programy, akcje

Akcje inicjatywy

Głównym celem projektu Latający Plecak Życzliwości jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci w młodszym wieku szkolnym poprzez systematyczne działania oparte na empatii, uważności, współpracy i budowaniu relacji. Inicjatywa ma na celu uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych, kształtowanie postawy życzliwości oraz pokazanie, że każde dziecko ma wpływ na atmosferę w klasie i szkole.

Koordynator: Kinga Płażek

realizacja klasy: 1c

Program Mały Mistrz to inicjatywa Ministerstwa Sportu i Turystyki realizowana przez Szkolny Związek Sportowy, mająca na celu poprawę zdrowia i sprawności fizycznej uczniów klas I-III poprzez zajęcia sportowe prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli.\

Koordynator: Kinga Płażek

realizacja klasy: 1 abc

Czas trwania: 1 październik 2025 roku  – 28 luty 2026 roku.

Obejmuję 12 lekcji realizowanych na godzinach wychowawczych.

Ilość uczniów w klasie 4C 19 osób – wszyscy biorą udział w projekcie.

Uczniowie klasy 4C biorą udział w ogólnopolskim projekcie „Świat Pieniądza”, skierowanym do uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych oraz nauczycieli. Jego celem jest promocja wiedzy na temat finansów, oszczędzania i wartości pieniądza, a także kształtowanie odpowiedzialnych postaw związanych z planowaniem wydatków i zarządzaniem budżetem.

W ramach projektu uczniowie klasy 4C otrzymali książki edukacyjne „Świat Pieniądza”. Przed uczniami także szansa na udział w ogólnopolskim konkursie, który pozwoli sprawdzić zdobytą wiedzę w praktyce.

Projekt dofinansowano ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów.

Charakterystyka innowacji:

Innowacja „Matematyczny Mini Biznes” to autorski projekt edukacyjny, który łączy naukę matematyki z elementami przedsiębiorczości i pracy zespołowej. Celem jest rozwijanie u uczniów umiejętności praktycznego stosowania matematyki
w codziennym życiu poprzez symulację prowadzenia własnej, fikcyjnej firmy.

Podczas realizacji innowacji uczniowie w grupach tworzą mini-biznes: planują produkt lub usługę, obliczają koszty i przychody, tworzą budżet oraz podejmują decyzje finansowe. Projekt rozwija także kompetencje społeczne, kreatywność i umiejętności współpracy.

Opis innowacji:

  • Uczniowie, pracując w kilkuosobowych grupach, zakładają fikcyjne „firmy uczniowskie”:
  • Wymyślają produkt lub usługę (np. sprzedaż zdrowych przekąsek, robienie kartek, organizacja zabawy klasowej).
  • Planują budżet — koszty produkcji, surowców, reklamy, ceny sprzedaży.
  • Obliczają zysk lub stratę, tworząc proste raporty finansowe.
  • Przygotowują ulotki reklamowe, hasła promocyjne i  plakaty (bez użycia komputerów – rysunkowo).
  • Organizują „sprzedaż” — np. podczas „Dnia Przedsiębiorczości”, wewnętrznego pokazu.

Autorzy:
Małgorzata Kochel,
Agnieszka Puchalska,
Aneta Szydłowska 

Czas trwania:
Rok szkolny 2025/2026 – od października do maja 

Adresaci innowacji:
Uczniowie klasy 5a, 5b, 6b szkoły podstawowej

Opis:
Innowacja pedagogiczna skupia się na wspieraniu dobrostanu psychicznego i społecznego uczniów. Zajęcia prowadzone w ramach godzin wychowawczych uczą rozpoznawania i wyrażania emocji, radzenia sobie ze stresem, technik relaksacyjnych, budowania poczucia własnej wartości, życzliwości i empatii. Program sprzyja budowaniu pozytywnej atmosfery w klasie oraz wzmacnia odporność psychiczną dzieci.

Kogo dotyczy:
Uczniowie klasy 4C 

Zasięg czasowy:
Rok szkolny 2025/2026 (wrzesień – maj)

Koordynator:
Małgorzata Mełges

Celem innowacji jest wprowadzenie do zajęć muzycznych instrumentu jakim są dzwonki chromatyczne.

Podczas zajęć dziecko:

  • rozwija aktywność twórczą i odtwórczą;
  • poznaje podstawowe pojęcia muzyczne;
  • odczytuje zapis na pięciolinii sylabami rytmicznymi;
  • potrafi zagrać gamę i proste utwory muzyczne;
  • poznaje nowy instrumentu i technik gry na nim;
  • kształtuje słuch muzyczny i poczucie rytmu;
  • doskonali umiejętności manualne,
  • rozwija wrażliwość, poczucia estetyki i wyobraźni;
  • kształci umiejętności pracy w zespole i poczucia odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy i przekonania, że każdy grający jest równie ważnym członkiem grupy;
  • rozwija prawidłowe postawy i relacje interpersonalnych;

Klasy: 2a i 2c

Czas trwania innowacji: październik 2025 – czerwiec 2026.

Nauczyciel prowadzący: Beata Hejmo, Patrycja Galicka-Niegut

Celem innowacji jest zapoznanie dzieci z podkrakowskiej gminy Michałowice
z legendami, zabytkami, postaciami i historią starego Krakowa. Poznamy Kraków wszystkimi zmysłami – na lekcjach, na wycieczkach, podczas zwiedzania muzeów, przez udział w warsztatach i spotkaniach z ciekawymi ludźmi

Czas trwania innowacji – dwa lata.

Nauczyciel prowadzący – Beata Hejmo, Patrycja Galicka-Niegut

Innowacja ma zapewnić wysoką jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Głównym celem wprowadzanej innowacji jest uporządkowanie, usystematyzowanie i utrwalanie wiadomości dotyczących wybranych roślin i zwierząt.

Klasy – 3a i 3c

Nauczyciel prowadzący – Beata Hejmo, Patrycja Galicka – Niegut

Projekt kontynuuje, rozpoczęte w 2003 roku, wieloletnie działania wychowawcze, zainicjowane przez Zarząd Województwa Małopolskiego, mające na celu rozbudzenie w młodzieży zainteresowania postacią Małopolanina wszech czasów i jego nauką oraz zaszczepienie i utrwalenie w młodym pokoleniu wartości wychowawczych, które wynikają z nauczania i pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II.
Cele projektu:

  • uwrażliwienie młodzieży na potrzeby innych ludzi,
  • ukazanie młodzieży sposobu realizacji w życiu codziennym przesłania Ojca Świętego Jana Pawła II,
  • przygotowanie uczniów do społecznego działania na rzecz potrzebujących,
  • tworzenie w szkołach podstaw wolontariatu

Klasa – 7c

Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges, Edyta Sałaciak-Wielgosz

W naszej 20-osobowej klasie uczy się dwóch uczniów i dwie uczennice z doświadczeniem migranckim. Jeden uczeń chodzi do naszej klasy już drugi rok i nie ma większych problemów z nauką, natomiast pozostała trójka dołączyła do zespołu klasowego w tym roku i od początku nauka na poziomie siódmej klasy sprawiła im bardzo dużo trudności. Udział w projekcie Szkoły z Klasą z wykorzystaniem metody tutoringu rówieśniczego okazał się doskonałym rozwiązaniem w tej sytuacji. Uczniowie, którzy zostali tutorami dla uczniów z Ukrainy zgłosili się sami, ale zostali dobrani pod względem ich wiedzy i umiejętności z poszczególnych przedmiotów (osoby wykazujące większe predyspozycje do przedmiotów humanistycznych lub ścisłych).

Klasy – 7c

Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges

Przeprowadzeniu szkolnej symulacji wyborów parlamentarnych 2023 i organizacji debat w sprawach istotnych dla młodzieży jako doświadczenie kształtujące świadome postawy obywatelskie uczniów. Szkoła i uczniowie otrzymali dyplomy uznaniowe.

Klasy – SU

Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges, Elżbieta Siekierzyńska

Wirtualny festiwal “Iskier Niepodległej” to niebanalny sposób na obchody Narodowego Święta Niepodległości. W jego trakcie drużyny uczniowskie zmierzyły się z pięcioma zadaniami związanymi z ważnymi dokonaniami Polaków na polu sportu, kultury czy nauki. W wydarzeniu wzięła udział młodzież z klasy 7C i 8B. Zadania bazowały przede wszystkim na umiejętności wyszukiwania informacji i wnioskowania, nie zabraknie również wyzwań twórczych. Szkoła i uczniowie otrzymali dyplomy uznaniowe.

Klasy – 7c, 8b

Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges

Program „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny” to czwarta polska edycja światowego projektu realizowanego przez markę Dove nieprzerwanie od 2004 roku

Klasy – 7c

Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges

W ramach projektu edukacyjnego nasi uczniowie i uczennice chcieliby stworzyć i nagrać kilka odcinków podcastu, w trakcie którego rozmawialiby o problemach, sukcesach i pomysłach młodych ludzi oraz ich spojrzeniu na takie istotne globalne kwestie jak np. migracja, ekologia czy dezinformacja. Dzięki projektowi, chcielibyśmy przekazać w ręce młodych ludzi sprawczość, dając im możliwość wypowiadania się na tematy, które są dla nich ważne. Ponadto nasi uczniowie mają tu szanse zdobyć zupełnie nowe kompetencje w obszarze wystąpień publicznych, storytellingu i nagrywania podcast.

Klasy – 7, 8 oraz Forum Młodych

Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges,Przemysław Domagała, Marta Maracha

Celem innowacji jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci, w tym szczególnie umiejętności służących dbałości o własne zdrowie. Kształtowanie właściwego stosunku do osób niepełnosprawnych, uświadomienie konieczności ich akceptacji, rozwijanie opiekuńczości i chęci niesienia im pomocy i wsparcia. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – kulturalnych. Upowszechnienie sportu, rekreacji i aktywności ruchowej oraz kształtowanie czynnych postaw wobec bezpieczeństwa własnego i innych, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Czas trwania innowacji – dwa lata.

Klasy – 0A, 0B

Nauczyciel prowadzący – Agnieszka Czekaj, Małgorzata Marzec

Międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe, uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Piąta edycja projektu, zaprojektowana na rok szkoły 2023/2024, polega na skorelowaniu czytania danej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat czynienia dobra, niesienia pomocy ludziom, zwierzętom oraz roślinom.

Klasy – 1B, 2C

Nauczyciel prowadzący – Kinga Płażek, Edyta Sałaciak-Wielgosz

Założeniem innowacji jest zachęcenie uczniów  do podjęcia działań praktycznych poprzez wykonywanie różnego rodzaju prac samodzielnych potrzebnych w życiu codziennym. Celem jest motywowanie uczniów do działania, podnoszenie ich sprawności manualnej oraz kształtowanie poczucia estetyki.

Klasy – 2C

Nauczyciel prowadzący – Kinga Płażek

Założeniem projektu jest czytanie bajek terapeutycznych. Głównym celem projektu jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka. Bajki – pomagajki oswajają z emocjami i problemami bohaterów, a co ważniejsze zawierają wiele wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w danej sytuacji.

Klasy – 0A, 0B

Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Marzec, Agnieszka Czekaj

Głównym celem projektu są kreatywne i twórcze działania nauczycieli z przedszkolakami oraz uruchamianie twórczości dzieci, by potrafiły zrobić “coś z niczego”. Istotne jest, by dzieci dowiedziały się, iż można tworzyć piękne dzieła, niekoniecznie kupując gotowe produkty. Dzieci doskonalą umiejętności: planowania pracy, logicznego myślenia, koncentracji i skupienia, współpracy i porządkowania swojego miejsca pracy.

Klasy – 0A, 0B

Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Marzec, Agnieszka Czekaj

Celem projektu edukacyjnego jest zapoznanie z pracą laboranta, nabycie i doskonalenie umiejętności wykonywania doświadczeń chemicznych obejmujących treści realizowane w szkole podstawowej. Uczniowie zapoznają się z podstawowymi technikami laboratoryjnymi, uczą się przeprowadzać doświadczenia z wykorzystaniem sprzętu laboratoryjnego. Dzięki projektowi nabywają doświadczenie w pracy ze sprzętem i odczynnikami laboratoryjnymi, uczą się dokładności i staranności wykonywania określonych czynności. Projekt ten stwarza szanse na zdobycie nowych kompetencji w obszarach pracy samodzielnej, zarządzania czasem i projektowania doświadczeń chemicznych.

Klasy – 7a, 7b, 7c

Nauczyciel prowadzący – Edyta Socha

Metoda P4C (Philosophy for Children) kładzie nacisk na zdolność dzieci do samodzielnego myślenia czy też zadawania pytań, na ciekawość dzieci oraz otwartość ich umysłów. Zajęcia z dociekań filozoficznych mają stwarzać okazje do refleksji na wybrany temat, a także do podzielenia się własnymi przemyśleniami. Wysłuchanie przemyśleń innych uczestników pozwala na wzajemne zrozumienie i uczy szacunku oraz tolerancji. Dzieci, które filozofują uczą się szanować cudze opinie, a także formułować i argumentować własne. Celem jest kształtowanie zdolności samodzielnego, logicznego,  krytycznego i kreatywnego myślenia na drodze dyskusji na temat wybranych zjawisk lub pojęć abstrakcyjnych.

Klasy – 3d

Nauczyciel prowadzący – Aleksandra Pałka

Wydarzenia: szkolne projekty

Konkurs grantowy dla szkół w III edycji projektu „TO(działa)MY!” rozstrzygnięty!
Konkurs grantowy dla szkół w III edycji projektu „TO(działa)MY!” rozstrzygnięty!

Konkurs grantowy dla szkół w III edycji projektu „TO(działa)MY!” rozstrzygnięty! I to…

Nasza szkoła z tytułem Ambasadora programu Misja Kieszonkowe
Nasza szkoła z tytułem Ambasadora programu Misja Kieszonkowe

Miło nam poinformować, że nasza szkoła otrzymała tytuł ambasadora programu Misja Kieszonkowe.…

Projektanci edukacji – XIV edycja konkursu rozstrzygnięta
Projektanci edukacji – XIV edycja konkursu rozstrzygnięta

Na tegoroczną, XIV edycję konkursu Projektanci edukacji nadeszło aż 645 pomysłów na…

Noc bibliotek 2023
Noc bibliotek 2023

W dniach 6 -13 października 2023 r. trwała w naszej szkole akcja…

Dziękujemy!
Dziękujemy!

Bardzo dziękujemy fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej za bezpłatne przesłanie ukraińskich bestsellerowych książek do…

Przejdź do treści