Akcje inicjatywy
Głównym celem projektu Latający Plecak Życzliwości jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci w młodszym wieku szkolnym poprzez systematyczne działania oparte na empatii, uważności, współpracy i budowaniu relacji. Inicjatywa ma na celu uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych, kształtowanie postawy życzliwości oraz pokazanie, że każde dziecko ma wpływ na atmosferę w klasie i szkole.
Koordynator: Kinga Płażek
realizacja klasy: 1c
Program Mały Mistrz to inicjatywa Ministerstwa Sportu i Turystyki realizowana przez Szkolny Związek Sportowy, mająca na celu poprawę zdrowia i sprawności fizycznej uczniów klas I-III poprzez zajęcia sportowe prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli.\
Koordynator: Kinga Płażek
realizacja klasy: 1 abc
Czas trwania: 1 październik 2025 roku – 28 luty 2026 roku.
Obejmuję 12 lekcji realizowanych na godzinach wychowawczych.
Ilość uczniów w klasie 4C 19 osób – wszyscy biorą udział w projekcie.
Uczniowie klasy 4C biorą udział w ogólnopolskim projekcie „Świat Pieniądza”, skierowanym do uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych oraz nauczycieli. Jego celem jest promocja wiedzy na temat finansów, oszczędzania i wartości pieniądza, a także kształtowanie odpowiedzialnych postaw związanych z planowaniem wydatków i zarządzaniem budżetem.
W ramach projektu uczniowie klasy 4C otrzymali książki edukacyjne „Świat Pieniądza”. Przed uczniami także szansa na udział w ogólnopolskim konkursie, który pozwoli sprawdzić zdobytą wiedzę w praktyce.
Projekt dofinansowano ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów.
Charakterystyka innowacji:
Innowacja „Matematyczny Mini Biznes” to autorski projekt edukacyjny, który łączy naukę matematyki z elementami przedsiębiorczości i pracy zespołowej. Celem jest rozwijanie u uczniów umiejętności praktycznego stosowania matematyki
w codziennym życiu poprzez symulację prowadzenia własnej, fikcyjnej firmy.
Podczas realizacji innowacji uczniowie w grupach tworzą mini-biznes: planują produkt lub usługę, obliczają koszty i przychody, tworzą budżet oraz podejmują decyzje finansowe. Projekt rozwija także kompetencje społeczne, kreatywność i umiejętności współpracy.
Opis innowacji:
- Uczniowie, pracując w kilkuosobowych grupach, zakładają fikcyjne „firmy uczniowskie”:
- Wymyślają produkt lub usługę (np. sprzedaż zdrowych przekąsek, robienie kartek, organizacja zabawy klasowej).
- Planują budżet — koszty produkcji, surowców, reklamy, ceny sprzedaży.
- Obliczają zysk lub stratę, tworząc proste raporty finansowe.
- Przygotowują ulotki reklamowe, hasła promocyjne i plakaty (bez użycia komputerów – rysunkowo).
- Organizują „sprzedaż” — np. podczas „Dnia Przedsiębiorczości”, wewnętrznego pokazu.
Autorzy:
Małgorzata Kochel,
Agnieszka Puchalska,
Aneta Szydłowska
Czas trwania:
Rok szkolny 2025/2026 – od października do maja
Adresaci innowacji:
Uczniowie klasy 5a, 5b, 6b szkoły podstawowej
Opis:
Innowacja pedagogiczna skupia się na wspieraniu dobrostanu psychicznego i społecznego uczniów. Zajęcia prowadzone w ramach godzin wychowawczych uczą rozpoznawania i wyrażania emocji, radzenia sobie ze stresem, technik relaksacyjnych, budowania poczucia własnej wartości, życzliwości i empatii. Program sprzyja budowaniu pozytywnej atmosfery w klasie oraz wzmacnia odporność psychiczną dzieci.
Kogo dotyczy:
Uczniowie klasy 4C
Zasięg czasowy:
Rok szkolny 2025/2026 (wrzesień – maj)
Koordynator:
Małgorzata Mełges
Celem innowacji jest wprowadzenie do zajęć muzycznych instrumentu jakim są dzwonki chromatyczne.
Podczas zajęć dziecko:
- rozwija aktywność twórczą i odtwórczą;
- poznaje podstawowe pojęcia muzyczne;
- odczytuje zapis na pięciolinii sylabami rytmicznymi;
- potrafi zagrać gamę i proste utwory muzyczne;
- poznaje nowy instrumentu i technik gry na nim;
- kształtuje słuch muzyczny i poczucie rytmu;
- doskonali umiejętności manualne,
- rozwija wrażliwość, poczucia estetyki i wyobraźni;
- kształci umiejętności pracy w zespole i poczucia odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy i przekonania, że każdy grający jest równie ważnym członkiem grupy;
- rozwija prawidłowe postawy i relacje interpersonalnych;
Klasy: 2a i 2c
Czas trwania innowacji: październik 2025 – czerwiec 2026.
Nauczyciel prowadzący: Beata Hejmo, Patrycja Galicka-Niegut
Celem innowacji jest zapoznanie dzieci z podkrakowskiej gminy Michałowice
z legendami, zabytkami, postaciami i historią starego Krakowa. Poznamy Kraków wszystkimi zmysłami – na lekcjach, na wycieczkach, podczas zwiedzania muzeów, przez udział w warsztatach i spotkaniach z ciekawymi ludźmi
Czas trwania innowacji – dwa lata.
Nauczyciel prowadzący – Beata Hejmo, Patrycja Galicka-Niegut
Innowacja ma zapewnić wysoką jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Głównym celem wprowadzanej innowacji jest uporządkowanie, usystematyzowanie i utrwalanie wiadomości dotyczących wybranych roślin i zwierząt.
Klasy – 3a i 3c
Nauczyciel prowadzący – Beata Hejmo, Patrycja Galicka – Niegut
Projekt kontynuuje, rozpoczęte w 2003 roku, wieloletnie działania wychowawcze, zainicjowane przez Zarząd Województwa Małopolskiego, mające na celu rozbudzenie w młodzieży zainteresowania postacią Małopolanina wszech czasów i jego nauką oraz zaszczepienie i utrwalenie w młodym pokoleniu wartości wychowawczych, które wynikają z nauczania i pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II.
Cele projektu:
- uwrażliwienie młodzieży na potrzeby innych ludzi,
- ukazanie młodzieży sposobu realizacji w życiu codziennym przesłania Ojca Świętego Jana Pawła II,
- przygotowanie uczniów do społecznego działania na rzecz potrzebujących,
- tworzenie w szkołach podstaw wolontariatu
Klasa – 7c
Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges, Edyta Sałaciak-Wielgosz
W naszej 20-osobowej klasie uczy się dwóch uczniów i dwie uczennice z doświadczeniem migranckim. Jeden uczeń chodzi do naszej klasy już drugi rok i nie ma większych problemów z nauką, natomiast pozostała trójka dołączyła do zespołu klasowego w tym roku i od początku nauka na poziomie siódmej klasy sprawiła im bardzo dużo trudności. Udział w projekcie Szkoły z Klasą z wykorzystaniem metody tutoringu rówieśniczego okazał się doskonałym rozwiązaniem w tej sytuacji. Uczniowie, którzy zostali tutorami dla uczniów z Ukrainy zgłosili się sami, ale zostali dobrani pod względem ich wiedzy i umiejętności z poszczególnych przedmiotów (osoby wykazujące większe predyspozycje do przedmiotów humanistycznych lub ścisłych).
Klasy – 7c
Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges
Przeprowadzeniu szkolnej symulacji wyborów parlamentarnych 2023 i organizacji debat w sprawach istotnych dla młodzieży jako doświadczenie kształtujące świadome postawy obywatelskie uczniów. Szkoła i uczniowie otrzymali dyplomy uznaniowe.
Klasy – SU
Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges, Elżbieta Siekierzyńska
Wirtualny festiwal “Iskier Niepodległej” to niebanalny sposób na obchody Narodowego Święta Niepodległości. W jego trakcie drużyny uczniowskie zmierzyły się z pięcioma zadaniami związanymi z ważnymi dokonaniami Polaków na polu sportu, kultury czy nauki. W wydarzeniu wzięła udział młodzież z klasy 7C i 8B. Zadania bazowały przede wszystkim na umiejętności wyszukiwania informacji i wnioskowania, nie zabraknie również wyzwań twórczych. Szkoła i uczniowie otrzymali dyplomy uznaniowe.
Klasy – 7c, 8b
Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges
Program „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny” to czwarta polska edycja światowego projektu realizowanego przez markę Dove nieprzerwanie od 2004 roku
Klasy – 7c
Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges
W ramach projektu edukacyjnego nasi uczniowie i uczennice chcieliby stworzyć i nagrać kilka odcinków podcastu, w trakcie którego rozmawialiby o problemach, sukcesach i pomysłach młodych ludzi oraz ich spojrzeniu na takie istotne globalne kwestie jak np. migracja, ekologia czy dezinformacja. Dzięki projektowi, chcielibyśmy przekazać w ręce młodych ludzi sprawczość, dając im możliwość wypowiadania się na tematy, które są dla nich ważne. Ponadto nasi uczniowie mają tu szanse zdobyć zupełnie nowe kompetencje w obszarze wystąpień publicznych, storytellingu i nagrywania podcast.
Klasy – 7, 8 oraz Forum Młodych
Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Mełges,Przemysław Domagała, Marta Maracha
Celem innowacji jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci, w tym szczególnie umiejętności służących dbałości o własne zdrowie. Kształtowanie właściwego stosunku do osób niepełnosprawnych, uświadomienie konieczności ich akceptacji, rozwijanie opiekuńczości i chęci niesienia im pomocy i wsparcia. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – kulturalnych. Upowszechnienie sportu, rekreacji i aktywności ruchowej oraz kształtowanie czynnych postaw wobec bezpieczeństwa własnego i innych, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Czas trwania innowacji – dwa lata.
Klasy – 0A, 0B
Nauczyciel prowadzący – Agnieszka Czekaj, Małgorzata Marzec
Międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe, uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Piąta edycja projektu, zaprojektowana na rok szkoły 2023/2024, polega na skorelowaniu czytania danej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat czynienia dobra, niesienia pomocy ludziom, zwierzętom oraz roślinom.
Klasy – 1B, 2C
Nauczyciel prowadzący – Kinga Płażek, Edyta Sałaciak-Wielgosz
Założeniem innowacji jest zachęcenie uczniów do podjęcia działań praktycznych poprzez wykonywanie różnego rodzaju prac samodzielnych potrzebnych w życiu codziennym. Celem jest motywowanie uczniów do działania, podnoszenie ich sprawności manualnej oraz kształtowanie poczucia estetyki.
Klasy – 2C
Nauczyciel prowadzący – Kinga Płażek
Założeniem projektu jest czytanie bajek terapeutycznych. Głównym celem projektu jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka. Bajki – pomagajki oswajają z emocjami i problemami bohaterów, a co ważniejsze zawierają wiele wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w danej sytuacji.
Klasy – 0A, 0B
Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Marzec, Agnieszka Czekaj
Głównym celem projektu są kreatywne i twórcze działania nauczycieli z przedszkolakami oraz uruchamianie twórczości dzieci, by potrafiły zrobić “coś z niczego”. Istotne jest, by dzieci dowiedziały się, iż można tworzyć piękne dzieła, niekoniecznie kupując gotowe produkty. Dzieci doskonalą umiejętności: planowania pracy, logicznego myślenia, koncentracji i skupienia, współpracy i porządkowania swojego miejsca pracy.
Klasy – 0A, 0B
Nauczyciel prowadzący – Małgorzata Marzec, Agnieszka Czekaj
Celem projektu edukacyjnego jest zapoznanie z pracą laboranta, nabycie i doskonalenie umiejętności wykonywania doświadczeń chemicznych obejmujących treści realizowane w szkole podstawowej. Uczniowie zapoznają się z podstawowymi technikami laboratoryjnymi, uczą się przeprowadzać doświadczenia z wykorzystaniem sprzętu laboratoryjnego. Dzięki projektowi nabywają doświadczenie w pracy ze sprzętem i odczynnikami laboratoryjnymi, uczą się dokładności i staranności wykonywania określonych czynności. Projekt ten stwarza szanse na zdobycie nowych kompetencji w obszarach pracy samodzielnej, zarządzania czasem i projektowania doświadczeń chemicznych.
Klasy – 7a, 7b, 7c
Nauczyciel prowadzący – Edyta Socha
Metoda P4C (Philosophy for Children) kładzie nacisk na zdolność dzieci do samodzielnego myślenia czy też zadawania pytań, na ciekawość dzieci oraz otwartość ich umysłów. Zajęcia z dociekań filozoficznych mają stwarzać okazje do refleksji na wybrany temat, a także do podzielenia się własnymi przemyśleniami. Wysłuchanie przemyśleń innych uczestników pozwala na wzajemne zrozumienie i uczy szacunku oraz tolerancji. Dzieci, które filozofują uczą się szanować cudze opinie, a także formułować i argumentować własne. Celem jest kształtowanie zdolności samodzielnego, logicznego, krytycznego i kreatywnego myślenia na drodze dyskusji na temat wybranych zjawisk lub pojęć abstrakcyjnych.
Klasy – 3d
Nauczyciel prowadzący – Aleksandra Pałka